OPPIMISANALYTIIKKA
HALTUUN
KOULUTUKSEN KUVAUS
Oppimisesta kertyy valtava määrä tietoa erilaisiin digitaalisiin ympäristöihin, mutta miten tietoa voi hyödyntää oppimista edistävällä tavalla? Minkälainen tieto on käyttökelpoista? Miten dataa pitäisi tulkita? Entä minkälaisiin toimenpiteisiin ryhtyä? Näihin kysymyksiin pureudutaan koulutuksessa Tiedosta tukea oppimiseen ja pedagogiseen johtamiseen.
Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen opettajille ja oppilaitosten johtajille. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja kohderyhmiin kuuluville maksutonta.
KOULUTUKSEN HYÖDYT
Opit ymmärtämään oppimisdataa
Koulutuksen myötä ymmärrät, mistä oppimisdata muodostuu ja miten voit hyödyntää sitä työssäsi.
Opit analysoimaan oppimisdataa
Koulutuksen avulla opit keräämään oppimisdataa sekä analysoimaan ja tulkitsemaan sitä eri keinoin.
Opit hyödyntämään tulokset työssäsi
Koulutuksen kautta opit laatimaan analyysin perusteella konkreettisia työhön sovellettavia toimintamalleja.
KOHDERYHMÄ
Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen opettajille sekä oppilaitosten johtajille. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja kohderyhmiin kuuluville maksutonta.
Huom! Kyseinen kurssi on suunnattu ainoastaan perusopetuksen ja toisen asteen opettajille ja oppilaitosten johtajille. Mikäli olet yrityksen edustaja, ota yhteyttä HY+:aan.
KOULUTUKSEN ETENEMINEN
Koulutus sisältää kaksi moduulia, joista ensimmäinen on kaikille osallistujille yhteinen. Toisen moduulin osallistuja valitsee oman työnkuvan perusteella. Voit osallistua ainoastaan joko moduuliin 2A tai 2B. Jos perusteet on jo hallussa, voi osallistua pelkästään moduuliin 2.
Kaikki osallistujat
MODUULI 1: Johdatus oppimisanalytiikkaan (2 op)
Opettajat
MODUULI 2A: Oppimisanalytiikka opettajan apuna (4 op)
TAI
Oppilaitoksen johtajat
MODUULI 2B: Tiedolla johtaminen oppilaitoksissa (4 op)
AIKATAULU JA SIJAINTI
- Koulutus toteutetaan kolme kertaa vuosina 2022–2024
- Ensimmäinen koulutuskierros toteutetaan lukuvuonna 2022–2023, toinen kevät-syyslukukaudella 2023 ja kolmas lukuvuonna 2023-2024
- Koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opetuksena poislukien Helsingissä järjestettävää hankkeen päätösseminaaria, joka myös streamataan verkkoon.
- Koulutus koostuu sekä omatoimisesti käytävistä osioista että aikataulutetuista “live”-koulutusosioista, joissa kouluttajat ovat läsnä etäyhteyksin
- Mukana olevat asiantuntijat ohjaavat oppimisprosessia koulutuksen aikana
KOULUTUKSEN AIKATAULU
SYKSYLLÄ 2023 ALKAVA KOULUTUS
Ilmoittautuminen on päättynyt
MODUULI 1: JOHDATUS OPPIMISANALYTIIKKAAN
Osallistuminen: Kaikki osallistujat
Ajankohta: 25.9.–24.11.2023
Paikka: Kokonaan verkossa
Verkossa pidettävät lähipäivät kouluttajien johdolla:
- 25.9. klo 14-16, Koulutuksen aloituswebinaari. Webinaarissa tutustumme koulutuskokonaisuuteen, käytännön järjestelyihin sekä aloitamme matkan oppimisanalytiikan juurille.
- 13.10. klo 8-9 casetapaaminen
- 6.11. klo 15-16 casetapaaminen
- Verkkojakso päättyy 24.11.2023
MODUULI 2A: OPPIMISANALYTIIKKA OPETTAJAN APUNA
Osallistuminen: Opettajat
Ajankohta: 4.12.2023 – 11.3.2024
Paikka: Verkossa
Verkossa pidettävät lähipäivät kouluttajien johdolla:
- 4.12.2023 klo 10.00-15.00, Orientaatio
- 15.1.2024 klo 10.00-15.00, Datapaja 1
- 2.2.2024 klo 10.00-15.00, Datapaja 2
- 11.3.2024 klo 10.00-15.00, Loppuseminaari
MODUULI 2B: TIEDOLLA JOHTAMINEN OPPILAITOKSISSA
Osallistuminen: Oppilaitosten johtajat
Ajankohta: 5.12.2023 – 5.3.2024
Paikka: Verkossa
Verkossa pidettävät lähipäivät kouluttajien johdolla:
- 5.12.2023 klo 9.00-11.30, koulutuspäivä 1
- 17.1.2024 klo 9.00-11.30, koulutuspäivä 2
- 30.1.2024 klo 9.00-11.30, koulutuspäivä 3
- 14.2.2024 klo 9.00-11.30, koulutuspäivä 4
- 5.3.2024 klo 9.00-15.00, koulutuspäivä 5
TIEDOSTA TUKEA OPPIMISEEN JA PEDAGOGISEEN JOHTAMISEEN -HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI 15.3.2024 klo 10-15 Helsingin yliopiston Minervatori (Siltavuorenpenger 5A) ja verkossa
Hankkeen päätösseminaarissa esitellään ja jaetaan hankkeen aikana syntyneitä oppeja ja hyviä käytäntöjä sekä luodaan ajankohtaiskatsaus oppimisanalytiikan tilanteeseen sekä tulevaisuuden tarpeisiin oppilaitoksissa. Seminaari toimii myös verkostoitumisen areenana oppimisanalytiikan kehittämisen ja soveltamisen parissa toimiville.
Kohderyhmä
Seminaari on tarkoitettu koulutuksessa mukana olleille sekä kaikille muille aiheesta kiinnostuneille. Seminaaripäivän sisällöt täydentävät koulutuksen aiempia kokonaisuuksia.
Ohjelma:
9.30 Aamukahvit lähiosallistujille
10.00 Tervetuloa!
10.05 Kohti (opettajien) datalukutaitoa datafikaation ajassa, Lauri Palsa, Jyväskylän yliopisto
10.50 Tekoäly ja datatalous, Tarmo Toikkanen, Sitra
11.10 Tekoäly ja data opetuksen ja oppimisen tukena, Ari Alamäki, Haaga-Helia
12.00 Lounas (omakustanteinen)
13.00 Työpajatyöskentelyä ryhmissä
Oppilaiden resilienssin tukeminen ennaltaehkäisevän skaalautuvan intervention avulla, Katariina Alanko, Turun yliopisto
-Pajassa tutustumme tutkimuslähtöiseen materiaaliin, jonka avulla voidaan tukea oppilaiden kouluhyvinvointia.
Käytännön vinkkejä tiedon hyödyntämiseen, Jussi-Pekka Järvinen, Helsingin yliopisto ja Aleksi Lahti, Koulutuskuntayhtymä Tavastia
-Pajassa tutustutaan tapoihin hyödyntää tietoa opetuksen kehittämisessä ja digitalisaation johtamisessa oppilaitoksissa.
Itseohjautuvuus ja oppimisanalytiikka (etäpaja), Anni Silvola, Oulun yliopisto
-mahdollisuus seurata pajaa myös paikan päällä
-pajassa tutustutaan erilaisiin näkymiin ja harjoitteisiin siitä, miten analytiikkatuetut pedagogiset käytänteet tukevat itseohjautuvuutta
Oppimisen tuen salkut (OTuS): sähköiset tukimateriaalit perusopetukseen, Sonja Julkunen, Turun yliopisto
-mahdollisuus osallistua myös etänä
-Työpajassa tutustutaan luku- ja laskutaidon materiaaleihin, joita opettaja voi tarjota tukea tarvitseville oppilaille. Osallistuja saa myös OTuS-käyttökoulutuksen.
14.00 Paneelikeskustelu, hankkeen kouluttajat ja työpajan vetäjät
15.00 Seminaari päättyy
Tervetuloa mukaan!
TUTUSTU KOULUTTAJIIN
Koulutuksessamme “Tiedosta tukea oppimiseen ja pedagogiseen johtamiseen” (6 op) sinua kouluttavat oppimisanalyytikan ammattilaiset Helsingin yliopistosta, Turun yliopistosta ja Suomen eOppimiskeskus ry:stä.